Document Type : Research paper
Authors
1 shiraz university
2 universitu of Farhangian
3 Shiraz University
Abstract
Impressionism, a pivotal artistic movement that originated among painters in the late 19th century, has since permeated the realms of poetry and prose with its distinctive methods and philosophies. Its objective is to capture the essence of objects, evoke mental impressions, and convey the sensory impact of the external world on the writer. Badr Shakir Al-Sayyab (1926-1964), an innovative Iraqi poet of the modern era, crafted poetic narratives that are particularly amenable to contemporary critical scrutiny, notably from the perspective of impressionism. This study aims to identify the principal elements and expressions of impressionism within Al-Sayyab's "Al-Mumis Al-'Amya'" (The Blind Prostitute) and to explore how these elements relate to the narrative's broader themes and implications. Employing Susan Ferguson's theoretical framework, this descriptive-analytical investigation delves into the impressionist components and their manifestations in the aforementioned poetic tale. The research reveals that Al-Sayyab, in line with Ferguson's theory, utilizes ambiguous storytelling techniques, such as elliptical syntax and the metaphorical use of setting, to mirror the characters' thoughts and emotions, thereby critiquing the prevailing issues and crises within Iraqi society. Furthermore, the poet underscores a discourse of religious and revolutionary fervor, articulated through his impressionistic language, as a means to advocate for the liberation of Iraqi society from its challenges.
Main Subjects
- أصغری، محمد جعفر ونرگس گنجی. (1391ش). «تجلّیات الانتظار فی قصیدتی «أنشودة المطر» و«داروگ» لـ «بدر شاکر السیاب» و«نیمایوشیج» (دراسة مقارنة)»؛ فصلیة اللسان المبین (بحوث فی الأدب العربی)، المجلد4، العدد10، صص21-37.
- بلاطة، عیسی. (1971م). بدر شاکر السیاب حیاته وشعره؛ بیروت: دار النهار للنّشر.
- التکریتی، جمیل نصیف. (1990م). المذاهب الأدبیة؛ الطبعة الثانیة، بغداد: دار الشؤون العامة.
- الجرجانی، عبدالقاهر. (2004م). دلائل الإعجاز؛ تعلیق محمود محمد شاکر، القاهرة: مکتبة الخانجی.
- الحانی، ناصر. (1968م). المصطلح فی الأدب الغربی؛ بیروت: دار المکتبة العصریة.
- خلیل، إبراهیم. (2011م). النقد الأدبی الحدیث من المحاکاة إلی التفکیک؛ عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
- السیاب، بدر شاکر. (2012م). أنشودة المطر؛ القاهرة: موسسة هنداوی للنشر.
- سیرولا، موریس. (1985م). الانطباعیة؛ ترجمة هنری زغیب، بیروت: منشورات عویدات.
- العباسی، عبدالحمید. (1361ش). صفحات سوداء من العراق؛ الطبعة الأولی، طهران: نشر مهارت.
- علوش، سعید. (1985م). معجم المصطلحات الأدبیة المعاصرة؛ بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
- مجدی، وهبة والمهندس کامل. (1984م). معجم المصطلحات العربیة فی اللّغة والأدب؛ الطبعة الثانیة، بیروت: مکتبة لبنان.
- موسی بور، سمانه ویوسف هادی بور. (2021م). «تجلیّات الإنطباعیة فی روایة "أدرکها النسیان" لسناء الشعلان علی ضوء نظریة سوزان فیرغوسن»؛ مجلة دراسات فی السردانیة العربیة، المجلد2، العدد1، صص 276-301.
- همفری، روبرت. (2015م). تیّار الوعی فی الروایة الحدیثة؛ ترجمة محمود الرّبیعی، الطبعة الأولی، القاهرة: المرکز القومی للترجمة.
- آرام فر، مونا و اشرف چگینی. (1399ش). «مناسبات شخصیت پردازی در دو داستان المجنون غسان کنفانی ویک سرخ پوست در استارا اثر بیژن نجدی بر اساس الگوی بالدشویلر»؛ مجله علمی انجمن زبان و ادبیات عربی، دورۀ16، شماره 56، صص 159- 187.
- پاینده، حسین. (1387ش). «امپرسیونیسم در ادبیات داستانی/ راه رفتن در مه»؛ مجلۀ اعتماد، 11 اسفند.
- پاینده، حسین. (1389ش). داستان کوتاه در ایران )داستانهای مدرن(؛ تهران: نشر نیلوفر.
- پاینده، حسین. (1390ش). گفتمان نقد: مقالاتی در نقد ادبی؛ چاپ دوم، تهران: نشر نیلوفر.
- حیدریان شهری، احمد رضا. (1391ش). «واکاوی تصویر قابیل در شعر داستانی المومس العمیاء بدر شاکر السیاب»؛ نقد ادب معاصر عربی، دورۀ2، شمارۀ2. صص 101- 126.
- کادن، جی ای. (۱۳۸۰ش). فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد؛ ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: شادگان.
- کروچه، بندتو. (۱۳۵۰ش). کلیات زیباشناسی؛ ترجمه فواد روحانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- مرادی، ایوب. (1400ش). «بررسی ویژگیهای خصیصه نمای امپرسیونیسم در ادبیات داستانی»؛ مجله پژوهش نامه مکتبهای ادبی، دورۀ5، شمارۀ14، صص25-44.
- Ferguson. S. (1994). Defining the Short Story: Impressionism and Form" in Charles E. May. The New Short Story Theories. Athens. Ohio: Ohio University Press.