Document Type : Research paper

Authors

1 PhD candidate in Arabic language and literature, Kashan University, Kashan, Iran.

2 Professor in the Department of Language and Literature at the University of Tehran, Iran

Abstract

In the field of semiotics, one of the models of reading literary texts that focuses on the reader is the reading model of Michael Rifater, according to which the reader, as an active element in the process of creating meaning by relying on his knowledge and experiences, interprets the text in a creative way and to deeper layers. Its meaning is achieved. According to this theory, the literary text is transformed from potential to actual by the primary reading by the reader, and then the reader achieves a set of semantic possibilities in the secondary reading and finally reaches the main meaning of the poem. The current research is trying to apply the components of Rifater's theory to the poem 1701, by Morteza Al-Tamimi, a young, revolutionary and emerging Iraqi poet, relying on the descriptive-analytical method, and explore its accumulations and descriptive systems, and by receiving the association of words, the structural matrix or Tell the reader the original origin of the said work. The results indicate that the hypogram extracted in the ode of 1704 in the semiotic system has concepts such as: creating empathy in the assassination of Martyr Soleimani, giving hope and describing the characteristics of resistance martyrs, and the structural matrix of the ode is also trying to draw and explain the school of resistance to future generations as well. To clearly understand the clear objectives of the resistance and the martyrs of the path of resistance.

Keywords: Semiotics, Retrospective Reading, Riffaterre, Al-Tamimi, Resistance

Main Subjects

-التمیمی مرتضی. (2021م). کان یدری... یقیناً کله الخیر. عراق: منشورات احمد المالکی.
- الحمداوی، جمیل. (1997م). «السیموطیقا و العنونة». مجلة عالم الفکر. ج 25. ع 3. صص 79-111.
- القحطانی، محمد بن عبدالله. (1443هـ). مهارات القراءة والکتابة. الأردن: دار النشر العلمی للمؤلفین والمترجمین.
-بنگراد، سعید. (2012م). السیمیائیات. ط 3، دمشق: دارالحور للنشر و التوضیع.
- خمیس، عبدالله. (1443هـ). تعلیم اللغة العربیة للناطقین بغیرها. قاهرة: دار الشروق.
- مندور، محمد. (1428هـ). الأدب العربی. قاهرة: دار النهضة العربیة.
-اسماعیل‌زاده، حسن و دیگران. (1400هـ.ش). «خوانش نشانه‌شناسی قصیدۀ «ریتا أحبینی» محمود درویش براساس الگوی مایکل ریفاتر». زبان و ادبیات عربی. دورۀ 13. ش 25. صص 122-145.
- باطنی، سیدمحمدرضا. (1399هـ.ش). خوانش متن. تهران: سمت.
- پاینده، حسین. (1398هـ.ش). نظریه و نقد ادبی. ج 2. تهران: سمت.
- پرینس، جرالد. (1391هـ.ش). روایت­شناسی (شکل و کارکرد روایت). ترجمۀ محمد شهبا. تهران: مینوی خرد.
- تنها، فاطمه و دیگران. (1400هـ.ش). «خوانش نشانه‌شناسی قصیدۀ «رحلة ثانیة لجلجامش» جواد الحطاب؛ بر اساس دیدگاه مایکل ریفاتر». فصلنامۀ لسان مبین. دورۀ 12. ش 43. صص 1-21.
-.................................... (1400هـ.ش). «کاربست نظریۀ نشانه‌شناسی مایکل ریفاتر در تحلیل قصیدۀ «خُذ وردةَ الثَّلج خُذ القیروانیة» سعدی یوسف». ادب عربی. دورۀ 13. ش 1. صص 1-22.
- چندلر، دانیل. (1400هـ.ش). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. چ 7. تهران: سورۀ مهر.
- رستمی، یعقوب. (1398هـ.ش). نظریۀ خوانش. تهران: دانشگاه تهران.
- ریفاتر، مایکل. (1389هـ.ش). نشانه‌های شعر. ترجمۀ علیرضا نبی‌لو چهرکانی. تهران: مرکز.
-عموری، نعیم و سمیرا احمدزاده. (1394هـ.ش). «بررسی مضامین پایداری در شعر اسد محمد قاسم». فصلنامۀ لسان مبین. دورۀ 7. ش 21. صص 90-109.
-کاظمی، فاطمه و علیرضا حسینی. (1403هـ.ش). «تحلیل نشانه‌شناسی قصیدۀ «انشودۀ المطر» بدرشاکر السیاب بر مبنای نظریۀ ریفاتر». لسان مبین. دورۀ 15. ش 55. صص 64-85.
-ملا ابراهیمی، عزت و مونا نادعلی. (1402هـ.ش). «بازخوانی فرهنگ عاشورایی در شعر معاصر شیعی براساس نظریۀ مایکل ریفاتر(مطالعۀ موردی قصیدۀ الحسین فی زمن المسرحیّات از جاسم صحیح)». مطالعات ادب اسلامی. دورۀ 2. ش 4. صص 249-271.
- نامورمطلق، بهمن. (1400هـ.ش). درآمدی بر بینامتنیت (نظریه­ها و کاربردها). تهران: سخن.
-Goldmann, Susan. (2023). Reading Comprehension: Theory and Practice. NewYork: The Guilford Press.
-Hopkins, John. (2005). La the’orie se’miotique litte’raire de Michael -Riffaterre: Matrice, intertexte et inter pre’tant. In Cahiers de narratologio.
-Kennedy, X. J., & Gioia, D. (2013). Literature: An introduction to fiction, poetry, and drama. London: Pearson.
-Riffaterre, Michael. (1983). Text Production. L.ed. New York: Columbia University Press.
-Riffaterre, Michael. (1987). Semiotique de la poesie. Translated by Jean Jacques Thomas. Paris: Seuil.
-Riffaterre, Michael. (1990). »Compulsory reader response: The intertextual drive. In Worton, M. & Still, J. (Eds.)« Intertextuality: Theories and practices Pp 56-78. Manchester University Press.
-البینة الجدیدة، 2018MAY.27.S، الثقافیة، www.albayyna-new.net.
-العالم، November.3.2021،www.alalam.ir/news.